Stresszkezelés karantén és járvány idején

Hogyan küzdj meg a nehéz érzésekkel: sport – meditáció – pszichológiai tanácsadás.

Senkinek sem könnyű ezekben az időkben. A biztonságos világba vetett hitünk alapjaiban rendült meg, mely nagyban befolyásolja lelki egyensúlyunkat. Van, aki egészsége miatt aggódik, van, aki szeretteit félti, vagy biztonságos megélhetése került veszélybe, vagy mindezek együttvéve nyomasztják.
A barátoktól, rokonoktól való elszigeteltség, a jövő bizonytalansága mind fokozottan nehezítik a helyzettel való megküzdést.

Először is, fontos leszögezni, hogy rendben van: szabad kétségbe esni, szabad sírni, szabad gyászolni az elmulasztott találkozásokat, szabad félni. A COVID-19 okozta helyzet az egész világon krízist jelent.
Még a legtájékozottabb kutatók is bizonytalanok a vírus tulajdonságait illetően, s a járvány kezelése a legjobb egészségügyi rendszereket is hatalmas kihívás elé állítja.
Azonban, ahogy minden krízis során, akár lehetőséget is kaphat az egyén – vagy akár a társadalom egésze, hogy megjárva a poklok-poklát egy magasabb, fejlettebb szinten szerveződjön újra.

Sajnos hazánkban is elterjedt gyakorlat, hogy lelki bajainkra az első, amihez nyúlunk, a különböző tudatmódosító szerek, alkohol, nyugtatók. Egy 2018-as cikk szerint évente 280 millió szem nyugtató fogy, ami azt jelenti, hogy még a csecsemőkre is jut egy-egy harmincas kiszerelésű doboz.
Pedig sokkal többet tehetnénk lelki egyensúlyunkért, mint gondolnánk. Szerencsére az internet adta lehetőségek karnyújtásnyira hozzák a segítséget. Nem kell még a patikába vagy az italboltba se menni, hogy meditáljunk, sportoljunk, vagy igénybe vegyük az ingyenes krízistanácsadási lehetőségek egyikét.

Sport

A rendszeres sport bizonyítottan hatásos a depresszió ellen (Fremont és Craighead, 1987), sőt, meglepő, de hatásfoka a pszichoterápiával vetekszik.
Egy cikkben összeszedtek nagyon sok hasznos linket és tanácsot. A Twitteren olimpikonok mutatják be, milyen gyakorlatokat végezhetünk otthon is.

Kép forrása: pixabay.com

Hazánk egyik legismertebb online edzős közösségénél, a Gyerünk, anyukám!-nál egy regisztráció után bárki elérheti #maradjotthon rendkívüli videótárat, ami heti őt uniszex órát jelent hetente cserélődő
tartalommal.
Ingyenesen elérhetőek ideiglenesen a Cyberobics virtuális edzései is.

A Suhanj! Alapítvány is indított egy távedzési programot, ennek keretében a Facebook-oldalukon naponta háromszor jelentkeznek 25-30 perces élő edzésekkel.

A BEAC online edzéseket tart mindenkinek a “Sport mindenkor” programjuk keretében.
Az idősebb korosztály sem maradhat ki, a kerületben külön erre hoztak létre egy Facebook-csoportot, hogy az idősebbek is sportoljanak és mozogjanak otthon.

Meditáció/tudatos jelenlét

A meditáció (tudományos nevén: tudatos jelenlét vagy mindfullness) rendszeres gyakorlása ugyancsak kutatások által bizonyítottan támogatja a gyógyulást a szorongásból, depresszióból, elősegíti a lelki egyensúly megőrzését. Több információ is megtalálható az interneten, ha szeretne elmélyedni a témában:

Ingyenes pszichológiai tanácsadás

Ingyenes online pszichológiai krízistanácsadási lehetőségek is elérhetőek itt (pszichológusok, pszichiáterek, mentálhigiénés szakemberek), vagy itt (coachok, pszichológusok, mentálhigiénés szakemberek)

A lehetőség az Ön kezében van, hogy tegyen lelki egyensúlyáért!

A cikket a Momentum Kertváros egyik pszichológus végzettségű tagja írta
(Kiemelt kép: pixabay.com)